…czyli jak skutecznie popsuć jeden z najbardziej charakterystycznych elementów naszego miasta, czyli piękny widok z Trasy Zamkowej wjeżdżając do „miasta”… ale o tym za chwilę.
Przeciwnicy SPP jako główny powód likwidacji tego „tworu” podają niespełnianie swojej roli w zakresie realizacji obietnic tj. budowy parkingowców. Etap obniżania krawężników mamy już za sobą i jak wszyscy wiemy, to nie była dobra metoda. Kierowcy korzystając często z niskich krawężników parkują swoje auta poza miejscem parkingowym (mimo że jest wystarczająco miejsca na naprawdę duży samochód) utrudniając tym samym poruszanie się pieszych po chodnikach (nie wspomnę już o przejechaniu wózkiem dziecięcym).
Wróćmy jednak do parkingowców – na stronie szczecin.eu możemy znaleźć ulotkę informacyjną z lokalizacją parkingowców w naszym mieście. Nie wiem, na ile ten materiał jest aktualny, bo już w tej chwili widzę pewnego rodzaju rozdźwięk tj. budowa parkingowca pod Placem Orła Białego (obecny projekt nie przewiduje budowy podziemnych miejsc parkingowych) oraz na liście nie pojawia się opisany przez mnie projekt budowy parkingowca przy Teatrze Kana.
- ul. Mazurska – teren położony w centrum miasta w pobliżu Placu Grunwaldzkiego, obiekt planowany pod sportowym boiskiem szkolnym.
- ul. Rayskiego – teren położony w centrum miasta w pobliżu Placu Grunwaldzkiego, obiekt planowany pod sportowym boiskiem szkolnym.
- ul. Jacka Malczewskiego – teren położony w centrum miasta w pobliżu Alei Wyzwolenia – obiekt planowany pod sportowym boiskiem szkolnym.
- Trasa Zamkowa – teren położony w centrum miasta, obiekt planowany pod trasą Zamkową stanowiącą drogę wylotową ze Szczecina, w pobliżu Zamek Książąt Pomorskich.
- Plac Orła Białego – teren położony w centrum miasta w pobliżu Bramy Portowej, Bazyliki Arcykatedralnej, Zamku Książąt Pomorskich, Trasy Zamkowej.
- ul. Andrzeja Małkowskiego – teren położony w centrum miasta w kwartale usytuowanym pomiędzy głównymi arteriami Aleją Wojska Polskiego, Aleją Piastów i Krzywoustego; obiekt planowany pod sportowym boiskiem szkolnym.
W ostatnich dniach na wielu stronach informacyjnych pojawiły się wizualizacje planowanego parkingowca, który ma stanąć przy Teatrze Kana. Szczerze mówiąc to, co zobaczyliśmy na wizualizacjach przypomina raczej ponury żart. Mam nadzieję, że „wstępna wizualizacja” to tylko zaproszenie do dyskusji, chociaż na miejscu tego biura architektonicznego (Biuro architektoniczno-budowlane „Rozwarski i Spławski”) wstydziłbym się pokazać takie projekty (nawet jako „wstępne”).
W żaden sposób parkingowiec nie nawiązuje do najbliższej zabudowy (kamienica z Teatrem i Piwnicą Kany, Zamku Książąt Pomorskich). Wygląda, jakby był projektowany na jakąś inną lokalizację i został „wlepiony” przy Trasie Zamkowej.
Projekt parkingowca został zlecony przez spółkę miejską Nieruchomości i Opłaty Lokalne. Spółka ta zarządza strefą parkowania w naszym mieście. Z tego co informują media, projekt ma zostać skonsultowany z konserwatorem zabytków (chociaż i tutaj mam pewne obawy, bo widzieliśmy już niejednokrotnie jaki był efekt takich konsultacji i ustaleń).
Parkingowiec przy Teatrze Kana zostanie oddany do użytku prawdopodobnie w 2014 roku. Ma być czynny 24 godziny na dobę, z czego od 7 do 17 obowiązywać będą opłaty za parkowanie. W chwili obecnej nie wiadomo, czy będą tożsame, jak w SPP, chociaż na portalu gs24.pl podano, że „być może nie będą dużo wyższe niż opłaty w SPP„.
Estetyka to nie wszystko
Naprawdę nie rozumiem, dlaczego zdecydowano się na parkingowiec właśnie w takiej lokalizacji. W najbliższej okolicy mamy sporo dodatkowych miejsc parkingowych (oprócz standardowych miejsc SPP): parking pod Trasą Zamkową, parkingowiec ZUS, parking w Galaxy Centrum, parking w Galerii Kaskada.
Dodatkowo lokalizacja ta znajduje się w stosunkowo dużej odległości od najbliższych przystanków autobusowych i tramwajowych. Jeśli oczekuje się, że użytkownicy samochodów będą przesiadać się do komunikacji miejskiej, takie obiekty powinny znajdować się tuż obok centrów przesiadkowych (idealnym przykładem byłaby lokalizacja parkingu Park&Ride na Basenie Górniczym, czy też przy ul. Energetyków).
Ciekawe jest również, że w lipcu tego roku na podstawie wiadomości prasowej przesłanej z Urzędu Miasta w artykule Nowa hala sportowa [ul. Małopolska] informowałem o hali sportowej, która miała powstać w tym miejscu. Może nie jest to cud architektoniczny, ale przyznam, że wygląda o niebo lepiej, niż ta wstępna wizualizacja parkingowca.
I żeby nie tylko narzekać i być gołosłownym, poniżej przedstawiam Wam 3 ciekawe koncepty parkingowców z innych miast. Można? Można.
Santa Monica Civic Center Parking Garage
Car Park One Oklahoma City
Hamburg
Przyszłość parkowania
Przyszłość u nas, natomiast w innych krajach już jest to stosowane. Osobiście spotkałem się z czymś takim w jednym z hoteli w Hamburgu.