Przez lata byliśmy przyzwyczajeni do planów, obietnic i licznych wizualizacji. Dziś, kilka z tych zapowiadanych inwestycji jest realizowanych. Jednak nadal istnieje „czarna lista” projektów pozostających w sferze marzeń, zarówno mieszkańców Szczecina, jak i jego włodarzy.
Za trzy lata będziemy mogli cieszyć się „lepszym Szczecinem” z nową filharmonią, bulwarami nadodrzańskimi, nowoczesnymi biurowcami, w znacznym stopniu przebudowanymi drogami, halą widowiskowo-sportową itp. – długo można by tak wymieniać.
Z ciekawością obserwujemy konstrukcje wznoszące się znad okalających je płotów. Jednak biorąc pod uwagę wcześniejsze plany niedosyt pozostaje.
Podczas przygotowań do napisania tego artykułu spotkałem się z wieloma mieszkańcami naszego miasta, aby zapytać ich, jakich inwestycji najbardziej oczekują. Były to osoby z różnych środowisk – uczniowie, studenci oraz osoby pracujące. Podsumowałem wyniki ankiet i poniżej prezentuję najczęściej wskazywane inwestycje, które niestety w chwili obecnej nadal pozostają w sferze marzeń.
MIEJSCE 8 – Bar Extra
Teren, na którym znajduje się budynek po wybudowanym w latach 60. Barze Extra położony jest pomiędzy aleją Niepodległości, a ulicą Tkacką. Od wielu lat zabudowania te nie są używane, z roku na rok coraz bardziej niszczeją.
Miasto wielokrotnie próbowało znaleźć inwestora na ten obszar, niestety bez rezultatu. Powodem braku zainteresowania może być wysoka cena, niejasne granice wystawionej na sprzedaż działki lub warunki zagospodarowania terenu, które przewidują powstanie w tym miejscu biurowca lub centrum handlowego.
Teren czeka a mieszkańców i turystów straszy i jednocześnie dziwi szpetna ruina w tak atrakcyjnym miejscu.
MIEJSCE 7 – Ikea
Od wielu lat temat otwarcia w Szczecinie sklepu Ikei powraca jak bumerang i za każdym razem wzbudza duże zainteresowanie. Ale za każdym razem okazywało się, że to fałszywy alarm i sklepu jak nie było tak nie ma.
Póki co szczecinianie mają dwa wyjścia: albo jeździć do Poznania, Berlina lub Gdańska, albo korzystać z usług firm, które dostarczają towar z Ikei do Szczecina po wyższych cenach.
W ostatnich doniesieniach prasowych wymieniano tereny po byłej cukrowni przy ul. Cukrowej jako lokalizację sklepu Ikea. Inwestor nie potwierdził tym doniesień. Wygląda na to, że będziemy musieli jeszcze poczekać, nim koncern zdecyduje się otworzyć sklep w Szczecinie.
MIEJSCE 6 – Tunel pod Jana z Kolna
Zauważalnym problemem Szczecina jest „odgrodzenie miasta” od wody 4-pasmową jezdnią, jaką jest ul. Jana z Kolna. Rozwiązanie tego tego problemu powinno równocześnie spełniać dwa warunki:
- Po pierwsze, Wały Chrobrego i ulica Jana z Kolna staną się strefą wyłącznie dla pieszych, co wpłynie na ożywienie tego obszaru (nie tylko podczas dużych imprez jak Dni Morza, Dni Odry, Pyromagic).
- Po drugie, zamknięcie ul. Jana z Kolna nie spowoduje gigantycznych korków w centrum miasta i na Trasie Zamkowej.
Zdaniem specjalistów jedną z recept może być wybudowanie tunelu pod obecnym przebiegiem ul. Jana z Kolna. Niestety w chwili obecnej taki projekt nie jest nawet rozważany i wszystko wskazuje na to, że na tunel będziemy musieli poczekać długie lata.
MIEJSCE 5 – Kino Kosmos
Kino Kosmos zostało otwarte w 1959 roku jako jedno z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Działało przez 44 lata – zostało zamknięte w 2003 roku. Od tego czasu budynek popada w ruinę, a najbliższa okolica jest bardzo zaniedbana.
Właścicielem kina jest Astoria, a sam budynek wpisany jest do rejestru zabytków. Oznacza to, że bez zgody konserwatora zabytków nie można go wyburzyć, a także rozbudować.
Co mogłoby powstać w Kinie Komos? Najnowsze doniesienia mówią o przeniesieniu się tam kasyna z Hotelu Neptun. Niestety brak tu jest konkretnych deklaracji, wiadomo jedynie, że do takiego zagospodarowania budynku potrzeba pozytywnej opinii Rady Miasta Szczecina (właściciel już taką zgodę uzyskał), oraz koncesji na prowadzenie kasyna od Ministerstwa Finansów.
MIEJSCE 4 – Nowy Dworzec PKP
Na przebudowę dworca PKP oraz jego okolicy czekamy od wielu lat. W chwili obecnej pojawiła się mglista szansa na to, że ten obiekt doczeka się remontu (budynek dworca został wybudowany w latach 1841-1843).
Inwestycja miałaby obejmować nie tylko samą modernizację dworca, w którym powstałaby również galeria handlowa, ale również przebudowanie układu komunikacyjnego wokół ul. Kolumba – nowe kładki, centrum przesiadkowe, modernizacja torów tramwajowych.
Pieniądze na inwestycję miałyby pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – obecnie dworzec znajduje się na liście rezerwowej. Jeśli podjęta zostanie decyzja o realizacji projektu, przebudowa rozpocznie się w 2014 roku.
MIEJSCE 3 – Szczeciński Szybki Tramwaj
Historia SST sięga lat 70. Wtedy to planowano połączenie prawo- i lewobrzeżną część Szczecina szybkim tramwajem. Powstała nawet koncepcja zakładająca połączenie Osiedla Słonecznego z centrum miasta, a następnie z Policami.
Obecny projekt przewiduje budowę infrastruktury pod SST z pętli na Basenie Górniczym do Zdrojów (okolice sklepu Selgros). Drugi etap inwestycji będzie się kończył w Kijewie.
Koncepcja została wpisana na listę projektów indywidualnych „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013”, niestety istnieje duże prawdopodobieństwo, że możemy utracić to dofinansowanie. Związane jest to z wpisaniem Willi Grüneberga do rejestru zabytków, co więcej właściciele budynku chcą, żeby w tym rejestrze znalazła się cała działka wokół Willi.
MIEJSCE 2 – Nowy stadion dla Szczecina
Mimo wielu lat rozmów, sporów, planowania nadal nie wiemy, gdzie miałby powstać nowy stadion. Miasto opowiada się za lokalizacją obiektu w Dąbiu, natomiast Społeczny Komitet ds. Budowy Stadionu Miejskiego lobbuje za budową nowego stadionu w rejonie ulicy Twardowskiego.
W chwili obecnej jesteśmy praktycznie ostatnim dużym miastem, które nie ma nawet decyzji dotyczącej budowy nowego stadionu. W Szczecinie nie brak opinii, że nowy stadion piłkarski jest po prostu niepotrzebny, bo Pogoń gra słabo. Powoli ten argument traci swoją moc, Duma Pomorza po ostatnich wzmocnieniach kadrowych i osiąganych wynikach aspiruje do awansu do Ekstraklasy.
A co będzie gdy awans do najwyższej klasy rozgrywkowej stanie się faktem? Gdzie nasza drużyna będzie rozgrywać swoje mecze? To pytanie pozostawię bez odpowiedzi.
MIEJSCE 1 – Aquapark w miejscu dawnego kąpieliska Gontynka
Wielu z nas pamięta Kąpielisko Gontynka, które zostało zamknięte w 2000 roku. Od tego czasu, przez 11 lat, teren ten jest całkowicie nieużywany.
W tym miejscu Miasto przewiduje budowę Parku Wodnego oraz Galerii Handlowej. Aquapark oraz basen zająłby powierzchnie około 3,5 ha, natomiast na obszarze 4,3 ha zlokalizowane zostałyby usługi handlu detalicznego, gastronomii oraz obiekty branży hotelowej.
Nieoficjalnie mówi się o tym, że w wkrótce ma zostać zawiązane partnerstwo publiczno-prywatne do realizacji tej inwestycji. Urząd miasta nie potwierdza tej informacji.
Artykuł został opublikowany w Zachodniopomorskim Przedsiębiorcy wydawanym przez Północną Izbę Gospodarczą (www.izba.info)