W Muzeum Techniki i Komunikacji pojawiły się dwa nowe eksponaty. Maluch cabrio – ostatnia przeróbka fiata 126p produkowana seryjnie i Polonez sanitarka.
Maluch epoki przemian
Najpopularniejszy samochód Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej wjechał poślizgiem w dzieje motoryzacji III RP. Ostatnia setka fiatów 126p, zeszła z taśmy dopiero we wrześniu 2000 roku. W wolnej Polsce powstała także ostatnia wersja malucha. Przy fabryce produkującej fiaciki w Bielsku-Białej działał Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL. W 1990 r. ośrodek został oddzielony od fabryki i musiał radzić sobie sam. Na początek konstruktorzy przerobili lekko malucha.
Blaszany dach zastąpili płóciennym z wszystymi tylnymi szybami z plastiku. Wzmocniono podłogę i ramę przedzniej szyby. Dodano pałąk, do którego mocowane były pasy bezpieczeństwa. BOSMAL wyprodukował w latach 1991-1995 zaledwie 507 szuk fiat 126 cabrio. Tylko 100 sprzedano w Polsce.
Dane techniczne
Rok produkcji: 1994.
Silnik: z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, o pojemności skokowej 652 cm³, moc 24 KM przy 4500 obr/min.
Układ napędowy: skrzynia czterobiegowa, tylny napęd.
Zawieszenie tylne: niezależne, na skośnych wahaczach ze sprężynami; przednie: niezależne, na trójkątnych wahaczach poprzecznych, resor półeliptyczny ustawiony poprzecznie, amortyzatory teleskopowe.
Układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, hamulce bębnowe.
Prędkość maksymalna: 105 km/h.
Zużycie paliwa: 6,8 l /100 km.
Polonez jak volvo
W 1991 r. przestano produkować fiaty 125p w wersji sanitarnej. Zastąpiły je polonezy zbudowane na bazie modelu cargo. Na szkielet podwyższający i przedłużający nadwozie nakładano kabinę z laminatu szklano-epoksydowego. Nowy typ sanitarki był chwalony przez lekarzy – mieli więcej miejsca, niż we fiacie. Nadwozie było dłuższe i znacznie wyższe.
Nasz polonez, w służbie Małopolskiej Kolumny Transportu Sanitarnego, przejechał 606 tys. km bez remontu silnika.
Dane techniczne
Rok produkcji: 1998.
Silnik: z wtryskiem jednopunktowym, czterosuwowy, o pojemności 1598 cm³, moc 80 KM przy 5000 obr./min.
Układ napędowy: skrzynia pięciobiegowa, napęd na tył.
Nadwozie: samonośne, na bazie poloneza cargo.
Zawieszenie przednie: niezależne, wahacze poprzeczne górny i dolny połączone zwrotnicą, sprężyna i amortyzator połączony z wahaczem górnym, drążek reakcyjny i stabilizator, amortyzatory; tylne: sztywny most napędowy resory, drążki reakcyjne, amortyzatory.
Układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, hamulce Lucasa, korektor hamowania w układzie kół tylnych.
Prędkość maksymalna: 150 km/h.
Zużycie paliwa: 10 l benzyny/100 km lub 16 l gazu/100 km.