W artykule z 1 listopada Co jest nie tak z pętlą Pomorzany? poruszyłem kwestię tramwajowej pętli Pomorzany. Za sprawą listu jednego z czytelników poruszyłem trzy kwestie: system informacji pasażerskiej (SIP), niezbyt pasażer-friendly praktyk motorniczych oraz modernizacji samej pętli Pomorzany. Po 24 dniach oczekiwania nadeszła odpowiedź. Pozwoliłem sobie wprowadzić modyfikację w postaci wprowadzenia śródtytułów, by odpowiedź lepiej się czytało.
W nawiązaniu do Pana pisma dotyczącego pętli Pomorzany, chciałbym odnieść się do Pana uwag. Na wstępie pyta Pan „Czy planowane są jakieś zmiany w funkcjonowaniu Systemu Informacji Pasażerskiej?” gdyż z Pana obserwacji jest „on dość awaryjny.”
Tablica, o której Pan pisze, i co do której zgłasza jej awaryjność, podobnie jak 15 innych tablic Informacji Pasażerskiej, zainstalowana była podczas I Etapu wdrażania Systemu Informacji Pasażerskiej. Obecnie prowadzimy nieustające prace nad ukończeniem budowy całego Systemu pn. „Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych – etap II.”
W związku ze złożonością Systemu wprowadzi on nową jakość i funkcjonalność dotychczasowych jego elementów oraz zostanie rozbudowany o szereg nowych urządzeń i podsystemów mających poprawić sprawność funkcjonowania komunikacji miejskiej, poczynając od nowych tablic Informacji Pasażerskiej, a kończąc na podsystemach kierowania ruchem i wprowadzeniem biletów elektronicznych. Taka mnogość zmian powoduje automatycznie również zmiany w funkcjonowaniu Systemu Informacji Pasażerskiej. Tablice zostaną przeprojektowane, tak aby mogły wyświetlać więcej informacji i były odporne na obecne przeciążenia.
Umiejscowienie tablicy
Kwestia umiejscowienia tablicy Informacji Pasażerskiej na pętli Pomorzany i jej ewentualna zmiana jest w planach. Postaramy się, aby wykonać ergonomiczne poprawki jak tylko będzie to możliwe. Czcionka w nowych tablicach jest nieco inna, bardziej czytelna. Tablica operuje również większą ilością znaków, dzięki czemu może przekazać więcej potrzebnych pasażerowi informacji.
„Chamskie praktyki motorniczych”
Odnośnie zachowania motorniczych na ww. pętli nie jest ono niezgodne z regulaminem. Większość tego typu zdarzeń dotyczy niewielkiej grupy prowadzących pojazdy i również rzadko wynika ze złej woli. Jeśli jednak zauważy Pan jakiekolwiek zdarzenie rażąco nieprzystające do standardów jakości ZDiTM, proszę niezwłocznie udać się do punktu dyspozytorskiego i spróbować na miejscu wyjaśnić zajście. Jeśli to nie będzie możliwe, również u dyspozytora, może Pan złożyć skargę na piśmie.
Modernizacja pętli
Jeśli zaś chodzi o kwestię samej pętli, to zgodnie z planami Gminy Miasto Szczecin, jej modernizacja wraz z rozbudową ma być przeprowadzona w przyszłej perspektywie programowania unijnego budżetu na lata 2014 – 2020.