Dziś podjęto decyzję. Planowane zmiany na ulicy Jagiellońskiej zostaną wprowadzone. Powstanie więcej miejsca dla pieszych, Jagiellońską będą jeździły linie autobusowe, wyznaczony zostanie kontrapas rowerowy. Do tego dołączą miejsca kiss&ride (uwielbiam tę nazwę), na których możemy zatrzymać się na chwilę. Ruch jednokierunkowy będzie obowiązywać na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Lotników.
Wszystkie te zmiany mają na celu sprawienie, by ulica Jagiellońska była przyjazna wszystkim uczestnikom ruchu drogowego: pieszym, korzystającym z komunikacji miejskiej, rowerzystom, ale także kierowcom pojazdów samochodowych. Jakby nie patrzeć to w sumie pierwsze tego typu działanie w centrum miasta. Trzymam mocno kciuki za ten eksperyment (nie bójmy się tego tak nazywać). Oby stało się tak, że zmiany na Jagiellońskiej pociągną za sobą kolejne inwestycje, które będą służyły uspokojeniu ruchu w Szczecinie.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji odbyły się dwa spotkania w ramach konsultacji społecznych (12 i 15 kwietnia). Spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem, na oba przyszło kilkadziesiąt osób. Na pytania mieszkańców odpowiadali pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska i Biura Strategii Urzędu Miasta. Większość mieszkańców pozytywnie zareagowało na propozycje zmian na Jagiellońskiej.
Nie brakowało jednak głosów krytycznych. Przeciwnicy zmian zaznaczali, że w pierwszej kolejności należałoby się skupić na modernizacji innych miejsc (np. okolic ul. Tamy Pomorzańskiej). Wysuwali również argumenty mówiące o tym, że zmiany mogą stwarzać zagrożenie dla rowerzystów którzy poruszaliby się wytyczonym kontrapasem rowerowym, oraz że zmiany doprowadzą do zakorkowania się śródmieścia.
Jakie dokładnie zmiany nas czekają?
Projekt przewiduje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Jagiellońskiej na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Lotników w Szczecinie. Zmiany będą polegały na wyznaczeniu po jednej stronie jezdni miejsc postojowych skośnych pod kątem 60º całkowicie na jezdni. Po drugiej stronie jezdni przewiduje się wyznaczenie pasa postojowego szerokości 2,0 metra z parkowaniem pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.
Umożliwi to uwolnienie chodników od zastawiających je samochodów, wprowadzenie kontrapasa rowerowego z pozostawieniem jednego pasa dla ruchu pojazdów o szerokości 3,25 metra. Wprowadzenie koncepcji na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Lotników pozwoli na wyznaczenie około 145 miejsc postojowych dla samochodów (obecnie jest 153). Ponadto w ramach omawianej koncepcji przewiduje się wprowadzenie przystanku autobusowej komunikacji miejskiej, miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, dla pojazdów zaopatrzenia oraz tzw. miejsc „Kiss&Ride” umożliwiających chwilowe zatrzymanie się.
Obecnie przygotowywany będzie projekt stałej organizacji ruchu, który zostanie jeszcze poddany opinii policji, ZDiTM, stowarzyszeń. Zmiany będą kosztować około 50 tys. złotych, ich wprowadzenie zaplanowane jest na początek lipca.