Plac pod budowę pierwszego etapu SST został przekazany wykonawcy. Ta data jest dość istotna, ponieważ od tego momentu liczy się czas realizacji zadania. Oznacza to, że już za dwa lata będzie można pojechać do Zdrojów i okolic Osiedla Słonecznego (w okolicach sklepu Selgros). No chyba że będą jakieś opóźnienia…
Dla przypomnienia: pierwszy etap budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju realizowane jest przez firm Szybki Tramwaj Sp. z o.o. i Strabag Sp. z o.o. W najbliższych dniach możemy spodziewać się rozpoczęcia prac.
Trasa Szybkiego Tramwaju
Wybudowane zostaną tory tramwajowe o długości 4 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku Basen Górniczy – Turkusowa. Tam będzie się mieścić pętla tymczasowa – aż do momentu realizacji drugiego etapu (do Kijewa). Według ostatnich informacji, jakie do mnie trafiły Urząd Miasta celuje, by drugi etap został zrealizowany do 2022 roku.
W ramach pierwszego etapu wybudowane zostanie torowisko biegnące po wykonanych w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę estakadach oraz po moście. W dalszej części linia tramwajowa biegnie po terenie oraz w wykopach. Po przekroczeniu Regalicy trasa przebiegać będzie między jezdniami ul. Hangarowej, po czym bezkolizyjnie dla ruchu samochodowego skręci do ulicy Jaśminowej, dalej prowadzona będzie pod wiaduktem kolejowym w kierunku osiedla Słonecznego.
W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich.
Pierwszy etap inwestycji został podzielony na trzy etapy:
- Etap Ia – polegający na przebudowie ul. Hangarowej wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego,
- Etap Ib – przebudowa ul. Batalionów Chłopskich wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego i przystankiem „Gryfińska”,
- Etap Ic – budowa torowiska tramwajowego na odcinku od Basenu Górniczego do pośredniej pętli „Turkusowa”.
Szczeciński Szybki Tramwaj w liczbach
torowiska – 7967 m,
sieć trakcyjna – 8177 m,
wykop obudowany – 789 m,
estakady w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej – 66 m,
wiadukt i kładka technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich – 17 m,
kładka – przystanek Lotnisko – 75 m
Całkowite koszty projektu: 239 817 241,14 zł
Koszty kwalifikowane: 187 656 072,20 zł
Koszty niekwalifikowane: 52 161 168,94 zł
Dofinansowanie: 106 081 977,61 zł