Początek budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju coraz bliżej. Do przetargu na realizację 1 etapu inwestycji zgłosiło się czterech wykonawców.
Oferty złożyli (w kolejności od najtańszej do najdroższej):
- Konsorcjum MYTOLL–Strabag – kwota 165 804 008,27 zł
- Energopol S.A. Szczecin – kwota 181 986 907 zł
- Aldesa Construcciones Madryt – kwota 186 891 925,47 zł
- Konsorcjum Bilfinger Berger + ZUE S.A. kwota – 293 639 429,79 zł
Miasto na budowę 1 etapu SST zabezpieczyło 215 202 000 zł. Jak widać, dobre kilkanaście (a może kilkadziesiąt) milionów może być zaoszczędzone i przeznaczone na inne cele. W tej chwili komisja przetargowa rozpoczęła ocenę złożonych do przetargu ofert.
SST – jak będzie przebiegał 1 etap?
Dla przypomnienia budowa pierwszego etapu SST zakłada budowę czterokilometrowej bezkolizyjnej trasy tramwaju pomiędzy Basenem Górniczym, a pętlą w rejonie ul. Turkusowej (w okolicy Selgrosa). W rzeczywistości będzie to przedłużenie linii tramwajowej z centrum na Osiedle Słoneczne i rejon szpitala w Zdrojach.
Po pokonaniu pętli na Basenie Górniczym tramwaj będzie jechał pomiędzy mostami drogowymi przeprawy przez Regalicę. Specjalnie na potrzeby przyszłej SST w ramach budowy Mostu Pionierów pomiędzy jezdniami wyjazdowymi z miasta a wyjazdowymi za ok. 80 milionów złotych wybudowany został most tramwajowy. Po zjeździe z Mostu Pionierów za skrzyżowaniem z ul. Leszczynową tramwaj skręci w prawo w kierunku Zdrojów i będzie jechał równolegle do ul. Winogronowej, następnie przetnie ul. Batalionów Chłopskich i po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym zawróci na pętli w rejonie ul. Turkusowej. Trasa częściowo będzie przebiegała w specjalnej rynnie.
Cała trasa SST pomyślana jest w taki sposób, by podróż odbywała się jak najkrócej – pomiędzy Basenem Górniczy, a pętlą tymczasową przy ul. Turkusowej nie będzie żadnych skrzyżowań, które powodowałyby spowolnienie ruchu. Ma sprawić to, że podróż tramwajem z lewo na prawobrzeże (oraz w kierunku przeciwnym) będzie szybsza.
Cały czas nie znamy decyzji dotyczącej dofinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej, wniosek jest obecnie oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.