Od dłuższego już czasu zastanawiała mnie jedna rzecz dotycząca gadżetów Floating Garden 2050: czy można je gdzieś kupić?
Odwiedziłem praktycznie wszystkie sklepy w Szczecinie, które zajmują się dystrybucją pamiątek związanych ze Szczecinem. W żadnym z nich nie znalazłem nic związanego z Floating Garden.
Jedyne gadżety, jakie udało mi się zdobyć pochodzą od znajomych, z pracy oraz z targów nieruchomości.
Napisałem maila do Urzędu Miasta Szczecin w tej sprawie. Oto odpowiedź jaką otrzymałem od Piotra Landowskiego (dość szybko, bo po 2 dniach):
Obecnie, niestety nie jest prowadzona sprzedaż pamiątek oznakowanych zgodnie z marką Floating Garden 2050.
Podejmowaliśmy działania w celu udostępniania praw do znaku podmiotom komercyjnym, które chciałyby produkować i sprzedawać przedmioty oznaczone logo FG_2050.
Jako miasto nie możemy prowadzić działalności komercyjnej, w tym przypadku nie możemy sprzedawać upominków. Dlatego dostrzegając zainteresowanie osób prywatnych i firm możliwością nabycia i sprzedawania upominków, zamierzaliśmy udzielić nieodpłatnej licencji na korzystanie ze znaku lokalnym przedsiębiorcom.
Mamy jednak opinie prawne, w świetle których nie możemy udzielić licencji nieodpłatnej. W tej sytuacji jedynym sposobem jest licencjonowanie odpłatne, aby jednak udzielać takiej licencji musimy wycenić markę FG_2050, ponieważ opłata licencyjna musi być pochodną wartości marki.
Mając na uwadze takie opinie poszukiwaliśmy innych rozwiązań tj. sprzedaż za pośrednictwem kasy UM, ta koncepcja okazała się jednak bardzo skomplikowana z punktu wiedzenia rozliczeń, były tez wątpliwości związane z prowadzeniem działalności komercyjnej, której jak już wcześniej pisaliśmy jako samorząd prowadzić nie możemy.
W związku z opisaną sytuacją mimo tego, że zaplanowaliśmy uruchomienie sprzedaży w 2010 r. tego zadania nie udało się zrealizować. Dostrzegamy jednak rosnące zapotrzebowanie i chcemy wykorzystać je w promocji miasta. Zależy nam na tym, aby pamiątki oznakowane zgodnie z marką miasta były dostępne dla szczecinian i gości. Dlatego w bieżącym roku zamierzamy przeprowadzić wycenę, aby definitywnie rozwiązać ten problem. W naszej ocenie – jest to jedyny sposób umożliwiający wprowadzenie przedmiotów znakowanych z wymogami marki do obrotu handlowego. Zakładamy, że uda nam się to zrobić w bieżącym roku.
Z jednej strony szkoda, że to tak długo wszystko trwa i nie zostało zaplanowane wcześniej – na etapie projektowania wizji. Przecież podstawą jest dotarcie w wizją do mieszkańców, a takie gadżety doskonale utrwalałyby markę naszego miasta.
Dodatkowo w taki sposób można promować Floating Garden 2050 nie tylko w naszym mieście. Z pewnością do prezentów dla znajomych, do których jadę poza Szczecinem, dołączyłbym coś związanego z FG_2050.