Terminal płatniczy to obecnie jeden z niezbędnych elementów wyposażenia punktów sprzedaży. W końcu aż 40% Polaków płaci kartą, gdy tylko ma taką możliwość, a kolejne 30% wybiera tę metodę płatności co najmniej raz w tygodniu. Brak terminala płatniczego wiązałby się więc z dużymi stratami. Urządzenie to występuje w dwóch wersjach – stacjonarnej lub przenośnej. Czym różnią się te dwa rodzaje terminali? Który z nich wybrać do swojego biznesu? O tym w poniższym artykule!
Kilka rodzajów terminali przenośnych
Choć mogłoby się wydawać, że każdy terminal płatniczy bez okablowania działa w ten sam sposób – nic bardziej mylnego! Wyróżniamy aż trzy rodzaje przenośnych terminali płatniczych. Jednymi z najpopularniejszych są terminale bezprzewodowe. Spotkać je można w restauracjach i kawiarniach – wszędzie tam, gdzie obsługa przynosi urządzenie do stolika. Taki terminal składa się nie tylko z czytnika z klawiaturą, lecz również ze stacji dokującej. Może łączyć się za pomocą sieci WiFi, Bluetooth lub GPRS.
Nieco inny rodzaj urządzenia płatniczego to terminal mobilny. Jest wykorzystywany we wszystkich biznesach, które nie mają stałego punktu sprzedaży, czyli np. w mobilnych salonach kosmetycznych czy fryzjerskich. Takie terminale są wyposażone w dużą baterię, dzięki czemu mogą pracować wiele godzin bez konieczności ładowania. Urządzenia te wykorzystują wyłącznie połączenie GPRS.
Najnowszym typem terminala płatniczego jest terminal mPOS. To urządzenie o niewielkich rozmiarach, które podłącza się do smartfona lub tabletu za pomocą Bluetooth. Do korzystania z takiego terminala potrzebna jest dedykowana aplikacja. To idealne rozwiązanie, jeśli w firmie liczy się nie tylko mobilność, lecz również ograniczenie zajmowanego przez sprzęt miejsca.
Terminale płatnicze stacjonarne a przenośne – różnice
Gdy wiadomo już, że terminale przenośne występują w trzech różnych wariantach, można porównać je z klasycznymi stacjonarnymi urządzeniami.
Po pierwsze – zasilanie
Oczywiście najważniejszą różnicą między terminalami stacjonarnymi a mobilnymi jest sposób ich zasilania. W przypadku tradycyjnych urządzeń stacjonarnych nie trzeba się martwić o ich ładowanie – są na stałe podłączone do zasilania. Terminale przenośne należy natomiast regularnie ładować za pomocą ładowarki lub stacji dokującej. Urządzenia te mają jednak coraz lepsze baterie, które pozwalają na wiele godzin użytkowania bez konieczności ładowania. W przypadku sprzedaży mobilnej, przenośny terminal jest jedyną opcją, lecz takie urządzenia są doceniane także przez wiele punktów stacjonarnych.
Po drugie – łączność
Terminale stacjonarne mogą obsługiwać płatności poprzez połączenie GPRS, sieć przewodową (Ethernet) lub analogową linię telefoniczną. Ich bezprzewodowe oraz mobilne odpowiedniki mają większe możliwości – korzystają z sieci WiFi albo połączenia GPRS lub Bluetooth. Natomiast terminale mPOS łączą się ze smartfonem lub tabletem za pomocą Bluetooth, a ten musi mieć połączenie z internetem zazwyczaj poprzez GPRS. Wybór odpowiedniego urządzenia może zatem zależeć od możliwości połączenia terminala.
Po trzecie – podłączenie PIN Pada
W przypadku transakcji opiewających na duże sumy konieczne jest wprowadzenie przez klienta PIN-u. W takim przypadku część przedsiębiorców decyduje się na podłączenie do terminala PIN Pada, czyli wygodnego urządzenia do wpisywania PIN-u, które może znajdować się w pewnej odległości od terminala. Pozwala to na pełne bezpieczeństwo danych klienta, a także zmniejsza ryzyko pomyłki podczas wprowadzania kodu. Warto jednak pamiętać, że PIN Pad można podłączyć wyłącznie do terminala stacjonarnego.
Po czwarte – integracja z systemami kasowymi
Dzięki połączeniu z systemem kasowym informacje z kasy są automatycznie przesyłane do terminala płatniczego. Oznacza to, że nie ma konieczności ręcznego wpisywania kwoty transakcji na terminalu – pojawia się ona po kilku sekundach na ekranie urządzenia. W ten sposób można nie tylko przyspieszyć realizację transakcji, lecz również zmniejszyć ryzyko pomyłki podczas wpisywania kwoty. Warto wiedzieć, że nie każde urządzenie fiskalne można połączyć z każdym terminalem płatniczym. Zanim dokonamy zakupu instrumentu płatniczego, warto skonsultować tę sprawę ze swoim serwisem kas fiskalnych. Jaki terminal płatniczy wybrać?
To, jaki terminal płatniczy będzie najlepszym rozwiązaniem, zależy przede wszystkim od charakteru prowadzonej działalności. W przypadku firm stacjonarnych największą popularnością cieszą się przewodowe lub przenośne terminale płatnicze – do stacjonarnego urządzenia można podłączyć PIN Pad, a przenośne są łatwe do naładowania z pomocą stacji dokującej. Natomiast prowadząc działalność mobilną, trzeba zdecydować się na terminal mobilny lub mPOS. Ta druga opcja jest wygodna przede wszystkim ze względu na wielkość urządzenia oraz możliwość połączenia z systemem kasowym. Nie obsługuje jednak niektórych funkcji, z jakich skorzystać można na innych rodzajach terminali, np. nie da się z jego pomocą doładować telefonu.