Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) od wielu lat niezmiennie zyskuje na popularności. Mianem tym określa się działania firmy oparte na etycznych zasadach, przejrzystej polityce i zrównoważonym rozwoju. Właśnie pod tym kątem oceniono firmy z zachodniopomorskiego, w trakcie Plebiscytu „Równa Firma”.
Celem Plebiscytu „Równa Firma” jest nagrodzenie przedsiębiorstw, które na co dzień stosują zasady CSR i motywowanie ich do dalszych działań. Chcemy też ułatwić studentom kontakt z biznesem oraz promować społeczną odpowiedzialność w środowisku lokalnym – dodaje.
Katarzyna Kazojć z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, pomysłodawca konkursu.
W tym roku na miano “Równej firmy” wg oceny Kapituły Plebiscytu zasłużyła firma DGS Poland z Mierzyna k. Szczecina, produkująca aparaty słuchowe oraz urządzenia diagnostyczne i komunikacyjne. Swoją działalność w zakresie CSR firma sprawnie łączy z branżą, w której działa. Jest tego sporo – mówi Joanna Pieczykolan z DGS Poland – od wsparcia szkół i społeczności lokalnej, przez współpracę z ośrodkami dla osób niedosłyszących i udział w projekcie aktywizującym zawodowo osoby niepełnosprawne, aż po ogólne propagowanie tematyki związanej z niedosłuchem.
Firma dba też o swój wizerunek wśród przyszłych pracowników – organizuje praktyki i staże dla studentów, wspiera konkursy naukowe, funduje nagrody.
Obopólny zysk
Bycie odpowiedzialnym społecznie to obopólny zysk. I fantastycznie, że prowadzenie biznesu i wspieranie społeczności się nie wyklucza, a wręcz zazębia – podkreślała Pieczykolan odbierając nagrodę. Oprócz statuetki i tytułu „Równa Firma” DGS Poland otrzymał certyfikat „Organizacja Społecznie Zaangażowana” od patrona Plebiscytu chcepomagac.org.
Dodatkowo specjalne wyróżnienia za swoją działalność w kategoriach edukacja i rozwój, innowacje społeczne, aktywność społeczna otrzymały kolejno: Multimedialne Muzeum Na Klifie w Trzęsaczu,
Clochee oraz Tomasz Gierwiatowski LIGA SUPERBOHATERÓW.
Odpowiedzialny społecznie może być każdy
W tegorocznej, trzeciej już edycji Plebiscytu, zgłoszono ponad 100 firm z regionu, a 38 z nich zdecydowało się na udział. Uczestników Plebiscytu charakteryzowała duża różnorodność – zarówno jeśli chodzi o wielkość, jak i branże. Znalazły się tu firmy mikro, małe i duże, firmy informatyczne, kosmetyczne, z branży hotelarskiej, edukacyjnej, prawnej, a nawet morskiej.
Małe gesty znaczą wiele
Kapituła Plebiscytu oceniając firmy brała pod uwagę szereg kryteriów, jak choćby dbałość o środowisko i pracowników, komunikowanie się ze społecznością lokalną, czy posiadanie strategii CSR. Liczyły się każde działania, nawet te z pozoru drobne i oczywiste – wydłużenie płatności za faktury, przejrzyste umowy, elastyczne godziny pracy, czy organizowanie Wigilii lub Dnia Dziecka w firmie.