Gastronomia/handel 8

Co ma wspólnego trójmasztowy żaglowiec i sieć Columbus Coffee?

Wielu z nas towarzyszy na co dzień. Niektórzy piją ją po śniadaniu, inni zamiast śniadania, są osoby, które sięgają po nią kilka razy dziennie. Kawa, kawa, kawa. Czarna, z mlekiem, z pianką, z innymi dodatkami. Pamiętasz jak pierwszy raz piłeś ten czarny napój? Pytałem o to wielu znajomych – przeważnie odpowiadali, że im nie smakowało. Pić kawę, tak by smakowało, trzeba się nauczyć, do tego trzeba dojrzeć.

Chociaż są tacy, którzy nigdy nie polubią tego specyficznego smaku i zabijają go mlekiem lub/i cukrem.

Zgodnie z zapowiedzią w ostatnim wydaniu Nowości gastronomiczno-handlowych informowałem Was o rozpoczęciu współpracy z Columbus Coffee. W pierwszym wpisie chciałbym Wam przybliżyć tę szczecińską sieć kawiarni. Zaryzykuję stwierdzenie, że to jeden z najbardziej udanych produktów eksportowych Szczecina ostatnich lat. Ale o ekspansji za chwilę.

columbus-coffee-szczecin-kawa

W nadchodzących miesiącach pojawią się dwa kolejne wpisy we współpracy z Columbus Coffee. Pierwszy z nich dotyczyć będzie kaw tradycyjnych, różnych mieszanek, różnic pomiędzy robustą, a arabiką. Z kolei w listopadzie zajmiemy się tym, czym Columbus Coffee mocno się wyróżnia wśród kawiarni sieciowych. Skupię się tam na alternatywnych sposobach parzenia kawy – czyli drip, aeropress, french press. Jeśli macie jakieś propozycje tematów, którymi chcecie, bym się zajął, śmiało piszcie w komentarzach.

Poznaj bliżej sieć Columbus Coffee

Columbus Coffee to najpopularniejsza polska sieć \kawiarni w systemie frannczyzowym, bez udziału zagranicznego kapitału. Pierwsza kawiarnia powstała w kwietniu 2010 roku w Szczecinie. Była to kawiarnia zlokalizowana przy al. Piastów, róg Jagiellońskiej. Przez pierwsze 3 lata była prowadzona przez właściciela sieci, później przeszła w ręce jednego z franczyzobiorców – Szymona Świtały, który posiada jeszcze 2 inne lokale CC (w Szczecinie, w Centrum Galaxy oraz we Wrocławiu).

Każda z kawiarni Columbus Coffee ma swoją nazwę, która nawiązuje do… no właśnie – tutaj nie ma reguły. Najczęściej jest tak, że nazwa lokalu nawiązuje do miejsca np. Oxygen i Karolkowa Business Park to biurowce, Galaxy to nazwa centrum handlowego. Ale są od tego wyjątki np. znajdujący się przy ul. Krzywoustego CC Nikola nawiązuje do imienia córki właścicieli, od której swą nazwę wziął sklep drogeryjny, który był poprzednio w tej lokalizacji. To właśnie dzięki Nikoli powstał ten lokal – namówiła swoją mamę (Anetę Ficek-Kosiarską) na otworzenie kawiarni w systemie franczyzowym.

Kawiarnie w Szczecinie i ich nazwy: Galeria Handlowa Turzyn – CC Turzyn, al. Piastów – CC Piastów, Biurowiec Oxygen – CC Oxygen, róg ulicy Kopernika/Krzywoustego: CC Ogrodnik, ul. Krzywoustego – CC Nikola, Biurowiec Medyk – CC Medyk, Centrum Galaxy – CC Galaxy, ul. Struga – CC DriveUp „Myjnia”

Logo kawiarni nawiązuje swoim wyglądem do Krzysztofa Kolumba (jak sama nazwa mówi), a dokładnie do jego żaglowca – 3-masztowej Santa Marii z charakterystycznym czerwonym krzyżem królewskim na żaglu głównym.

Tomasz Weczer (właściciel Columbus Coffee) w Kolumbii. Dopłynął tam żaglowcem.

Tomasz Weczer (właściciel Columbus Coffee) w Kolumbii. Dopłynął tam żaglowcem.

Columbus Coffee jako jeden z pierwszych w Polsce otworzył kawiarnię w stylu „drive in”, w której zamówienie można złożyć bez wysiadania z samochodu. Lokal znajduje się na osiedlu Majowym zlokalizowany tuż przy drodze wjazdowej/wyjazdowej z miasta – ulicy Andrzeja Struga. Z mojego researchu wynika, że w naszym kraju funkcjonują tylko dwa takie lokale.

Columbus Coffee swoje lokale ma nie tylko w Szczecinie, ale również w 10 innych miastach w Polsce. W chwili obecnej funkcjonuje 20 kawiarni. Ostatnio zostały otwarte kawiarnie w Warszawie w „Karolkowa Business Park” oraz w Zielonej Górze przy ul Bohaterów Westerplatte 9. Największa kawiarnia znajduje się w Krakowie i ma powierzchnię ponad 220 m2 oraz 75 miejsc siedzących.

Każda kawiarnia jest inna

Columbus Coffee mimo że jest siecią, stawia na indywidualizm każdej kawiarni. Praktycznie każdy lokal różni się od innych, ma swój charakter. Kawiarnie CC znajdują się w centrach handlowych (tradycyjne lokale oraz wyspy), w kamienicach, biurowcach. Lokale funkcjonują w dwóch formatach: kawiarnia klasyczna oraz projekt „Barista”, w którym duży nacisk kładziony jest na alternatywne sposoby parzenia kawy. Obecnie funkcjonują cztery takie kawiarnie i każdy nowy lokal otwierany jest w tym formacie.

W ofercie znajdziemy całą gamę produktów – poprzez kawy i inne napoje, sałatki, bułki, ciabatty, bajgle, aż po koktajle owocowe i warzywne. Co miesiąc w ofercie pojawiają się nowości, a każda pora roku ma dedykowane produkty sezonowe. Columbus Coffee korzysta z produktów lokalnych dostawców.

Columbus Coffee Nikola - ul. Krzywoustego

Columbus Coffee Nikola – ul. Krzywoustego

W każdym Columbus Coffee znajduje się biblioteczka stworzona przez klientów, którzy wzięli udział w akcji "przynieś książkę - otrzymaj kawę za darmo".

W każdym Columbus Coffee znajduje się biblioteczka stworzona przez klientów, którzy wzięli udział w akcji „przynieś książkę – otrzymaj kawę za darmo”.

Columbus Coffee Drive Up na prawobrzeżu

Columbus Coffee Drive Up na prawobrzeżu

columbus-coffee-szczecin

Dla lojalnych klientów przygotowano specjalny program zbierania ziarenek kawy w aplikacji Loyalitics zaprojektowanej również przez szczecińską firmę Dige. W aplikacji mamy dostęp do najnowszych informacji i promocji, a lojalność jest nagradzana darmowymi produktami.

Nie tylko kawa… I co dalej?

Columbus Coffee to także designerskie meble. Możemy je zobaczyć w wielu kawiarniach, ale również kupić do swojego domu lub biura. Są projektowane przez Tomasza Weczera – właściciela sieci.

Przy okazji spotkania z właścicielem sieci zapytałem „Co dalej?” jak wyglądać będzie rozwój sieci?” Tomasz podkreślił, że rynek kawy w Polsce mocno się zmienia, Columbus Coffee cały czas dostosowuje się do nowych trendów, rozwija swoją sieć franczyzową, która jest mocny atutem firmy. Właśnie budowane są dwa kolejne lokale: w Krakowie oraz w Kaliszu – w obydwu lokalizacja przy Rynku Głównym. Otwarcia planowane są jeszcze na ten rok.

W przyszłym roku planowany jest dalszy rozwój sieci franczyzowej. Współpraca franczyzowa ma swoją przewagę nad rozwijaniem typowej sieci. Columbus Coffee pełni rolę nadzorcy, mentora, daje swoje know-how, a franczyzobiorca zarządza lokalem.

Do zobaczenia za miesiąc. Tymczasem polecam dołączyć do społeczności Columbus Coffee na FB.

Artykuł powstał we współpracy z Columbus Coffee, które jest partnerem Szczecin Blog.

Zobacz również inne artykuły

  • Michał Sowiński

    Wszystko fajnie, ale widzę tu bełkot o jakości, z której niestety ciężko będzie im się wybronić. Fajnie, że mają alternatywy, ale co z tego skoro parzą w nich niskiej jakości kawę? I tu już nie chodzi o kwestię tego czy mi to smakuje czy nie – jakość jest definiowana odgórnie już od samej plantacji, poprzez palarnię, nie wspominając o tym ostatecznym etapie przygotowania kawy w kawiarni. Columbus na pewno przyczynił się bardzo dobrze to wygenerowania u ludzi nawyku picia kawy nie tylko w domu czy biurze, ale też przychodzenia do kawiarni czy zabierania jej na wynos przygotowanej przez profesjonalnych baristów. I za to propsy, ale co do jakości to niestety dużo mają do dopracowania.

    • Ciekawski!

      i to pisze pracownik konkurencyjnej firmy! malo wiarygodnie Michale!

  • Tom

    Moja ulubiona kawiarnia! Dobrze sie tam siedzi z laptopem i pracuje

  • Agata Romanu

    O Alternatywie z chęcią poczytam… teraz odkrywam smak kawy z drippow. I lubię zarówno niedzwiedzia w koronie, kawe na bulwarach i ich niesamowite cold brew – ciekawe czy bedzie w columbusie. lubie tam siedziec.

    • Ja poprzez „alternatywę” rozpocząłem przygodę z kawą :)

  • Agata Romanu

    Czy beda jakies konkursy tutaj?

    • Bardzo możliwe, że w kolejnej odsłonie cyklu. Będę miał na uwadze :)

  • Jacek Kuc

    Ciekawe na ile sie rozwina. Rynek ma potencjal i to ogromny! Trzymam kciuki — dobre bo szczecinskie!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dziękujemy za zamówienie. Zamówienie w trakcie realizacji – m.in. o bezdusznym marketingu z Pawłem Tkaczykiem [WYWIAD]

„Ależ ten wrzesień obfituje w ciekawe wywiady. Bo ten na pewno taki będzie” – tak powiedział mój dobry znajomy, jak...

Zamknij